ورزش و کاهش زوال عقل وابسته به سن

25 آوریل 2017- یک مرور بر 39 مطالعه‌ی انجام شده بر تاثیرات ورزش بر عملکرد مغزی نشان داد که انجام فعالیت فیزیکی منظم می‌تواند تأثیر مثبتی بر توانایی‌های شناختی و مهارتهای حافظه‌ای افراد میانسال داشته باشد.

مطالعات پیشین نشان داده‌اند که فعالیت فیزیکی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماریهای قلبی عروقی، دمانس و بسیاری از بیماریهای  مزمن را کاهش دهد.

 در این تحقیق که توسط محققان دانشگاه کانبرا انجام شد و در مجله‌ی انگلیسی Sports Medicineمنتشر گردید، مشخص شد که ورزش همچنین از زوال شناختی در میانسالی جلوگیری می‌کند.

محققان استرالیایی تأثیرات انواع مختلفی از رژیم‌های ورزشی از جمله ورزشهای هوازی مانند دویدن و دوچرخه‌سواری، تمرینات مقاومتی و ورزشهایی با شدت کمتر نظیر تای چی را در حفظ و بهبود  عملکرد شناختی بررسی کردند.

در این تحقیق تأثیر ورزش بر وضعیت سلامت مغز افراد بر اساس بهبود عملکرد فکری و مهارت‌های حافظه یا هر دو ارزیابی گردید.

 یافته‌ی اولیه ی این تحقیق نشان داد این انواع مختلف از ورزش مزایایی در بهبود عملکرد شناختی افراد بویژه زمانی که در ترکیب با هم  و به مدت حداقل 4 هفته انجام شود، دارد.

محققان اشاره کردند که ورزش‌های هوازی به بهبود مهارتهای تفکر نظیر خواندن، یادگیری و استدلال  کمک می‌کنند در حالیکه تمرینات با وزنه، اثرات مثبتی برحافظه و توانایی برنامه‌ریزی و سازماندهی دارند.

انجام ورزش با شدت متوسط بمدت 45 تا 60 دقیقه در هر جلسه و بمدت چندین روز در هفته دارای بیشترین مزایا برای عملکرد شناختی فرد است.

به گفته‌ی دکتر Varneyاز سیستم بهداشت عمومی انگلیس، در حالیکه هر 10 دقیقه ورزش می تواند فوایدی را بهمراه داشته باشد، اما انجام 150 دقیقه ورزش که در دستورالعمل NHSآمده است به کاهش احتمال ابتلا به افسردگی و زوال عقل تا یک سوم کمک کره و برای تقویت سلامت روانی در هر سنی مفید است.

 تحقیقات نشان داده است که ورزش سبب بهبود عملکرد شناختی افراد در هر سنی و حتی در کسانیکه  در حال حاضر نشانه‌هایی از کاهش شناختی دارند، می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که ورزش نه تنها سبب محافظت از مغز می‌شود بلکه به بهبود یا بازگرداندن توانایی‌های مغز در پیری کمک می‌کند.

 فرآیندهایی که موجب اثر بخشی ورزش برعملکرد مغز می‌شوند شامل: افزایش جریان خون، ایجاد سلولهای عصبی جدید از طریق عامل نوروتروفیک مشتق از مغز(BDNF)، افزایش حساسیت به انسولین، کاهش استرس، کاهش التهاب و سایرعوامل هستند. تمرینات بدنی دارای فواید بسیار زیادی برعملکرد شناختی و فعال نگه داشتن ذهن، تبعیت از یک رژیم غذایی متعادل، عدم استعمال سیگار و مصرف نوشیدنی‌های الکلی است که می‌تواند تأثیرات مثبت ورزش را افزایش دهد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/exercise-reduces-the-rate-of-age-associated-cognitive-decline,-new-research-finds-98592445.html